Jumat, 21 November 2014

(SU)JARAH

[SU]JARAH
… kapan mitos berakhir dan sejarah dimulai?
(Ide: Wirawan, Yudi Dodok, Adi Nurrohman)
Tokoh :
Dewata cengkar / Mardika
Ajisaka / Bayat
Dora
Sembada
Roro Congkek
Ki Granteng
Mardika
Bayat
Wiro Lungit
Karto Sembah
Pratiwul
Dan lain-lain

(Sesosok laki-laki berlutut. Tangan dan kakinya dirantai. Ia tersudut dalam ancaman senjata. Hendak dibantai.)

Segerombolan orang muncul secara acak dari manapun di luar panggung. Masing-masing membawa senter yang menyala menyilaukan dikegelapan. Beberapa saat kemudian orang-orang itu berkumpul di satu bagian panggung. Cahaya senter menyorot pada satu sosok yang tampak ketakutan. Ditangan dan kakinya masih tampak rantai yang terputus. Formasi-formasi mengepung dan menyudutkan terbentuk berganti-ganti selama dialog berikut berlangsung.

NARAPIDANA. Oh tidak tuan. Ampuni hamba. Hamba cuma seorang narapidana. Hamba memang jahat, hamba memang bejat. Hamba telah dihukum atas apa yang hamba perbuat.
SESEORANG. Nah, rupanya engkau tahu, rupanya engkau sadar. Ternyata orang bejat sepertimu masih punya nalar. Tak pantas mulutmu yang bacin berkoar-koar. Kau pantas dimakan Prabu Dewata Cengkar.
NARAPIDANA. Tapi lihatlah Tuan, apa enaknya hamba? Badan hamba tinggal tulang, tinggal kulit. Sekujur tubuh hamba penuh penyakit. Lengket, bau keringat dan kotoran menggigit. Bukankah di luar sana masih banyak orang desa. Laki-laki yang setiap hari pergi bekerja. Menggarap ladang di negeri yang subur dan kaya raya. Bersih sandang, cukup makan tentulah lezat dagingnya.
SESEORANG. Tak ada. Tak ada lagi yang tersisa. Tinggal anak perempuan dan orang tua. Pada keduanya, Sang Prabu tak sungguh suka. Dan kini hanya ada kalian para narapidana.
NARAPIDANA. Tidak Tuan Patih. Tidak. Tolong hamba. Bunuh hamba jika hamba harus mati. Tapi hamba tak mampu membayangkan tubuh hamba dimakan, dikunyah, dan ditelan. Arwah hamba pasti menangis melihat jasad hamba yang mati, berakhir menjadi kotoran.
SESEORANG. Sudah. Tak usah lagi kau berontak dan berkoar-koar. Sebentar lagi waktunya Sang Prabu makan siang. Dan sebelumnya daging manusia harus terhidang.
NARAPIDANA. Tidak Tuan. Tidak. Hamba tidak mau. Tidak mau….
SESEORANG. Ah, tak usah banyak banyak bacot!
NARAPIDANA. Aaa…
(Tubuhnya tersungkur diberondong senjata. BAGAIKAN NURANI DIKEPUNG DUSTA)

Senter-senter dimatikan. Fokus berpindah dibagian lain panggung dengan pencahayaan dari lampu panggung. Panggung tampak sebagai tempat yang disusun atas barang-barang rongsokan yang dimanfaatkan. Dua orang laki-laki muda, Bayat dan Mardika, muncul menuntun kendaraan bermotor yang kondisinya terlihat sudah rusak. Satu orang kepayahan menuntun, yang lain enak-enak duduk di atas joknya. Terdengar teriakan kemudian disusul munculnya seorang perempuan muda, Pratiwul,  dari arah lain.

PRATIWUL. (metu saka sawijining omah-omahan) coot... coot ...!
BAYAT. Cat cot cat cot. Cocote! Ngapa ta? Ooo,... pratiwul owal-awul i! Nyeluk uwong bengak-bengok! Ngapa ta?!
PRATIWUL. Kencot mau nyang ndi? Dha weruh ora? Jare entuk dudukan banyu anyar ki ndi? Tak enteni , malah saiki bocahe ra nggenah ning ndi parane. Kowe ngerti ora Yat, Bayat?
BAYAT. Mbuh. Lha mbok kok parani. Neng ndi kuwi jare sing ana dudukan anyar.
PRATIWUL. Lha aku ra ngerti kok. Jare nggon mburi gerbong cedhak pipa gedhe pa ngendi ngono. Rada adoh saka kene. Ngendi to Mar? ... Mardika! Di jak omong kok ora mangsuli lho.
MARDIKA. Ora ngerti. Ora. Lha kok golek banyu ndadak adoh-adoh ki ya ngapa? Pa nggon dudukan wingi wis ra metu banyune?
PRATIWUL. Isih. Ning banyune ki rak mambu teyeng. Ndadak ngenepke. Wingi ki tak kon, mbok yen ana nggon rada resik coba duduken, mbok menawa banyune apik, aku ki ngono. Pirang-pirang ndina iki rak angger srengengene wis mlethek terus nggeblas mbuh ning ndi parane. Angger tak takoni, jare lagi nduduk.
MARDIKA. Mbok dienteni sedela. Ngko rak ya bali rene. Wong wis arep surup ngene kok.
PRATIWUL. Lha yen ora bali?
BAYAT. Ora bali ki arep nyang ndi? Wong nggone kene kok. Dadi wong i mbok sing sabar. Aku yo wis kesel ki. Wis wae Mar. Sesuk meneh. Wul, kene wul, pijetana aku kene.
PRATIWUL. Ora sudi! Apa aku ki wedokanmu?
BAYAT. Lha apa dadi wedokanku po py?
PRATIWUL. Ora sudi! Mbok goleka sapa kana.
BAYAT. Golek sapa? Kene ki sing paling ayu mung kowe thok je.
PRATIWUL. Cangkemu gombal amoh!
BAYAT. Weh, tenan kok. Ora percaya. Kene ta. Ndang. Ngko tak penak-penake genti. Piye?
PRATIWUL. Cangkemmu! Kae lho ana asu wedhok.
BAYAT. Malah dipadake asu.
PRATIWUL. Ya ben. Salahmu.
MARDIKA. Lha asune wis dipangan dekwingenane ngono kok.
PRATIWUL. Oh, iya. ( Nyedaki Mardika) Kae lho isih. Tak jupukke ya?
BAYAT. Ha’a ndang.
PRATIWUL. Dudu kowe. Ora sudi jupukke kowe. Cangkemmu bosok!
MARDIKA. Mengko wae. Aku rung pati luwe. Banyune isih ra? Kowe ngelak ora Yat?
BAYAT. Ngelak no. Renea Wul!
PRATIWUL. Arep ngapa?!
BAYAT. Mimik.
PRATIWUL. Asu!
BAYAT. Wehh, … malah nesu. Hehehe…
(PRATIWUL  MLEBU SIMPANGAN KARO WIRO LUNGIT LAN KARTO SEMBAH.)
KARTO SEMBAH. He? Asu?
WIRO LUNGIT. Hiya. Asu ki kok enak banget yo tibake. Daginge ki, ... wah piye ya? Rumangsaku luwih enak timbang kadal utawa ula. Tikus wae rasane kalah enake.  Enak pokoke. Pirang-pirang minggu iki weruh klintere ki aku mbatin, asu kae kok kaya angger anu kaya nggatekke awake dhewe. Sajak kaya arep ngejak srawung, arep ngluruhi po piye, ngono. Eh, ora ngertia, tibake arep soroh nyawa, nulungi manungsa-menungsa nelangsa ngangga srana daginge. Ora, si Asu kuwi kok ya ngertimen ya yen awake dewe ki lagi butuh? Kok njur nyedak si Bayat, njaluk di beleh, njaluk dipangan.
KARTO SEMBAH. Ya ora njaluk kok. Kuwi jenenge rejeki. Kabeh mau wis ana sing ngatur. Kuwi tegese  awake dewe ki isih diwelasi karo gusti. Ora dilirwakake. Ora ditinggal kaliren, mati ana jagad rosok kene. Awake dewe ning kene ki pancen abdi kinasih.
WIRO LUNGIT. Auwet! Omonganmu ki lho. Abdi kinasih ki sing kinasih sapa? Njur gustine ki sapa?
KARTO SEMBAH. Lho, mbok coba ta gatekna. Pageblug sing jare gedhene kaya ngana. Wong dha mati kabeh. Ndonyane rusak. Mung kari rosok. Saiki aku, kowe isih isa eyel-eyelan ning kene. Kuwi yen ora merga kawelasane gusti, apa meneh?
WIRO LUNGIT. Yen pancen awake dewe ki diwelasi, karo sing mbok arani Gusti kuwi, awake dewe ora bakal urip kesurang-surang kaya ngene iki. Urip ning donya sing ora genah kaya ngapa maune, aku dewe wis lali, ora genah kaya ngapa dadine, sapa sing ngerti? Lha kok mikir donya, mikir arep mangan, arep ngombe wae awake dewe wis bingung merga ora mesti. Kaya ngene kok kawelasan. Apa ta kawelasan kuwi? Yen awake dewe isih urip, kuwi mung merga awake dewe biyen, isih beja, kalis saka pageblug gedhe.
KARTO SEMBAH. Lha kabejan kuwi, apa dudu kawelasane Gusti.
WIRA LUNGIT. Ashh,… ya ora kok. Yak’e wong sing dha modhar kae luwih bejan tinimbang awake dewe.
KARTO SEMBAH. Yen ngono mbok kowe modhar wae. Rak malah bejan ta?
WIRA LUNGIT. Ora sudi! Modhara dewe! Wong aku ngomong kuwi mau yak’e kok. 
BAYAT. Wis, wong tuwa-tuwa ki omongan apa...?! rasah eyel-eyelan. Mbok kene dha lungguh. Jagongan sing penak. Dha rembugan kira-kira sesuk awake dewe piye? Apa meneh sing ditandangi, amrih kabeh dha isa miwiti urip meneh bareng-bareng?
MARDIKA. Wis ben ta Yat. Wong omong ki ya sak omong-omonge. Tokna wae. Kabeh wong ki dha duwe penemu dhewe-dhewe. Angger isih dha isa ngajeni siji lan sijine rak ya rapapa. Yen mung adu rembug wae ora papa. Sing penting ora dha padhu.
BAYAT. Lha yen tuwekan dha padhu, ha ya nggenah kari tak keploki. Heh Mar, yen kowe kira-kira njago sapa?
WIRO LUNGIT. (MBALANG KEPARA LUPUT NGANGGA BARANG SAKA WESI. SUARANE KEMLONTHANG) cangkemu! Wong tuwa-tuwa je dingga adon. Kuwalat, kejugrugan rosok, modhar kowe!
KARTO SEMBAH. Bocah ora ngerti dosa, ya kaya ngono kuwi. Paringana pangapura duh gusti. ( nyembah-nyembah nganggo cara sing kepara lucu. Sing ora ngerti, rumangsane deweke gawe-gawe. )
BAYAT. Lha kowe wong loro kuwi. Kahanan kaya ngene kok dirembuuug, wae. Gek sing dirembug ki ya apa? Sing uwis ki yo wis, sing ana ki ya wis ben. Lha mbok ngrembug suk piye? Contone, dha delengen, awake dewe ki lho. Mbok dha ngrembug kira-kira Pratiwul kae ben gelem karo aku piye.
WIRO LUNGIT. Dhapuranmu! Ora wurung ya arep mikir butuhmu dewe wae kok.
BAYAT. Lho, butuhe dewe piye ta? Iki ki butuhe kabeh. Yen aku sida kelakon karo Pratiwul rak ngko aku karo deke isa duwe anak, ora mung siji. Akeh. Aku janji mengko tak sregepi nggon ku gawe anak. Gen kowe dha seneng. Py?
KARTO SEMBAH. Sik ta. Sing gawe anak kowe kok sing seneng kene ki piye nalare?
BAYAT. Lho, lha yen aku sregep gawe anak, ngko rak anakku akeh. Dha urip. Awake dewe ana sing neruske. Mbok menawa meneh ngko dha kepethuk wong liya, mbuh saka ngendi,  njur dha kawin, duwe anak meneh, meneh, meneh, njur manungsa saya akeh. Kamanungsan ngrembaka meneh. Apa kowe ora dha seneng?
WIRO LUNGIT. Kuwi rak omongane cangkemmu sing bosok kuwi. Tur meneh, kowe ngomong ngono kuwi, kok kaya ning kene ki sing lanang kowe thok.
BAYAT.     …. (nyawang sajak piye). Wooo, tobil anak kadal! aku ngerti karepmu. Ora! Aja! Aku ora entuk yen Pratiwul nggo kembulan. Aku ora entuk!
WIRO LUNGIT. Kembulan, kembulan! Ooo,  Tibake ora mung cangkeme sing bosok bocah iki. Uteke yo bosok! Mboka aku ki ora manembah kaya Karto kuwi, aku ki ya manungsa. Isih ngerti ndi sing patut ndi sing ora. Kembulan,kembulan utegmu bosok kuwi!
(meneri swarane Pratiwul saka mburi, saya nyedak)
PRATIWUL. Nya, dha kembulan kene.
MARDIKA. Wul?!
BAYAT. He?! Tenan po piye Wul?! Aku mau ora mikir ngono lho. Lha kok kowe malah ...
WIRO LUNGIT. Wis rusak ndonyane, rusak menungsane ya sing lanang, ya sing wedhok, kabeh padha rusake.
KARTO SEMBAH. Paringana pangapura duh, Gusti. (nyembah – nyembah kaya mau kae)
PRATIWUL. Dha ngapa ta iki?! Dijak kembulan kaya biasane kok malah dha pating clebung ora cetha.
BAYAT. Biasane?! Woo asu kabeh! Aku rung tau dewe! Kowe kok ra kandha-kandha, ta Mar?!
MARDIKA. Kanda apa?! Aku rung tau.
BAYAT. Woo, wong tuwa loro ki bejat tibake.
WIRA LUNGIT. Cangkemmu! Aku rung tau.
KARTO SEMBAH. Aku ya rung tahu.
MARDIKA. Ning kowe dha gelem?!
BAYAT. Ha’a. Ning kowe dha gelem?!
WIRO LAN KARTO. Ya gelem.
MARDIKA. Gelem apa?!
PRATIWUL. Iwak Asu.
...
BAYAT. Ooo, asu?
PRATIWUL. Iya. Lha sing isa dipangan ya mung iki kok.
BAYAT. Tak kira kembulan ...
PRATIWUL. Kembulan apa?
BAYAT. Kembulan kowe.
PRATIWUL. Oooo, lanangan utekke dha bosok kabeh!!! Nyoh dha panganen dewe!!! ( ngoncalake sawijining wadhah sing maune digawa) ora sudi ngladeni!  
BAYAT. Lho Wul?! Nyang ngendi? Kosik. Iki mau ki,... kowe arep nyang ngendi?
(WIS RADA ADOH) PRATIWUL. Minggat!!!
BAYAT. Lho aja minggat Wul. Wul. Lha kae ngko piye...? Wul?! ...  wah lha malah mlayu. Wul… wul … (mlayu nutututi Pratiwul)
WIRA LUNGIT. Ngko yen Pratiwul mingat tenan piye kae mengko?
MARDIKA. Ora, ora. Arep nyang ndi? Ora wani. Deke ki kepethuk asu wae wedi kok. Ngko rak ya bali rene. Mulane, Lik Wira ki yen omong mbok sing ati-ati.
WIRO LUNGIT. Lho, piye to kowe ki?! Ditutuge olehe rame, po piye?! Wong sing omong kembulan, kembulan Bayat sik ngono kok.
MARDIKA. Ning rak kowe ya ngomong gelem.
WIRO LUNGIT. Karto ya gelem.
KARTO SEMBAH. Lho, kok aku dikatut-katutke, ki piye to?!. Mardika ya gelem.
MARDIKA. Rak! Aku ora ngomong yen aku gelem.
KARTO SEMBAH. Ning rak kowe mau ya melu kemropok. (nirokake Mardika) “aku rung tau”. Ho’o po ra?!
MARDIKA. Ass,... uwis-uwis. Malah dha ribut perkara apa ta iki? Sida paten-patenan, malah bubar lakone awake dewe iki.
Black out. Lampu dibagian panggung yang lain menyala. Sosok Bayat muncul disusul dua laki-laki tengah baya yang kemudian tampak melayani tokoh Bayat berganti kostum hingga kemudian ia berganti tokoh sebagai Ajisaka. Dua laki-laki tadi ialah abdi setianya, Dora dan Sembada. Sebagian dialog berikut berlangsung selama proses perubahan tokoh Bayat menjadi Ajisaka.
( LAKI-LAKI SUKA MENIMANG SENJATA YANG TELAH IA BUAT ATAU PILIH SENDIRI MELALUI LAKU SEMACAM TAPA BRATA )
AJISAKA. Lakon kita, Paman berdua, agaknya akan menuju ke arah yang berbeda kali ini. Terlalu lama sejak kita meninggalkan Jambu dwipa kita tinggal disini. Maka hari ini aku berketetapan hati bahwa aku ingin melanjutkan pengembaraan meninggalkan Pulau Majethi.
SEMBADA. Bila Pangeran Ajisaka telah bicara, tentu tak bisa kami abaikan. Pangeran hendak mengembara, kemanakah gerangan yang jadi tujuan. Kami berdua siap mengawal paduka junjungan, meski hanya menguntit kemana awan berjalan.
AJISAKA. Sesungguhnya, Paman, tujuan tak penting bagi seorang pengembara. Sebab pengetahuan terbentang seluas cakrawala. Meski kita punya tujuan, setiap langkah takkan berlalu sia-sia. Demikian nanti langkah-demi langkah kita ke Jawa Dwipa.
DORA. Dimanakah itu Jawa Dwipa, Paduka? Mengapa baru kali ini hamba mendengar?
AJISAKA. Akupun belum tahu pasti Paman. Aku hanya mendengar kabar. Mereka menyebut pulau itu dengan berbagai nama menurut bahasa. Tapi semua mengabarkan hal yang sama. Tentang betapa pulau itu memiliki tanah yang kaya. Alamnya indah ibarat nirwana. Gunung-gunungnya  ialah gundukan batu mulia. Lembah dan sungainya menyimpan perak dan kencana. Dari tanahnya tumbuh pohon-pohon raksasa yang dihuni berbagai macam satwa. Oh, sungguh aku ingin pergi kesana, Paman. Menginjakkan kaki ditanah yang subur, menyusurinya dari barat ke timur, mereguk airnya dan makan dari bulir-bulir rumput jawawut.
DORA. Mendengar pangeran begitu berhasrat, kami tak kuat. Kapan kah kita akan berangkat, Pangeran?
AJISAKA. Hari ini juga kita berangkat, Paman. Tapi terlebih dahulu ada yang ingin aku sampaikan dengan hati berat.
SEMBADA. Sampaikanlah, Pangeran. Bagi kami berdua, kata-kata pangeran adalah Ajimat.
AJISAKA. Baiklah. Begini, Paman. Sebutlah pengembaraan, perjalanan yang akan kutempuh. Karenanya aku tak tahu berapa jarak yang akan dapat kurengkuh. Mungkin ditengah perjalanan aku akan kehabisan peluh. Bahkan mungkin aku akan terbunuh sebelum aku sampai di Jawa Dwipa.
SEMBADA. Hamba tak sanggup membayangkan harus kehilangan Paduka.
AJISAKA. Paman memang abdi yang penuh kasih dan setia.
DORA. Maka kami mohon janganlah berkata demikian, Pangeran. Seolah-olah ini adalah saat perpisahan. Bukankah kita akan menempuh perjalanan ini bersama-sama? Kami akan selalu menjaga dan melindungi, Paduka.
AJISAKA. Perkataan Paman aku percaya. Tapi ada yang mesti aku luruskan.
DORA. Hal apakah itu gerangan?
AJISAKA. Paman, telah aku katakan ini adalah pengembaraan, maka apa yang akan terjadi aku tak tahu pasti. Sedang aku tak mungkin membawa semua yang aku miliki. Ini semua ialah warisan yang mesti aku jaga. Tak boleh aku menyia-nyiakannya. Karena warisan ialah pusaka. Pun pusaka ini. (memperlihatkan sebilah senjata pusaka). Pusaka ini harus tetap disini. Ini adalah pemberian penguasa negeri. Harus tetap disini jika nanti aku kembali. Karena itu Paman, harus ada yang tetap tinggal untuk menjaganya seperti Paman berdua telah menjagaku selama ini.
SEMBADA. Maksud pangeran?
AJISAKA. Ya, paman. Salah satu dari kalian harus aku tinggalkan untuk sementara. Dan itu adalah engkau Paman Sembada. Tinggalah disini menjaga pusaka ini sementara Aku dan Paman Dora menuju Jawa Dwipa.
SEMBADA. Aduh, Pangeran Ajisaka. Betapa hamba bersedih hati. Tapi menolak perintah Paduka hamba tak berani.
AJISAKA. Janganlah bersedih, Paman. Mohonlah pada Dewa agar aku kembali dengan selamat. sementara itu, jagalah pusaka ini sebagai ajimat seperti paman menjaga diriku pribadi. Jangan sekalipun paman lepaskan karena aku sendiri nanti yang akan memintanya kembali.
SEMBADA. Hamba siap menjalankan apapun perintah Pangeran.
DORA. Hambapun siap menjaga dan mendampingi kemanapun pangeran pergi.
AJISAKA. Baiklah, Paman Dora, segera siapkan bekal secukupnya. Paman Sembada, aku pergi.
Ki granteng menstater kendaraan bermotor dan kemudian mengendarainya diboncengi Roro Congkek. Ajisaka melakukan gerakan-gerakan yang menunjukkan bahwa mereka sedang melakukan perjalanan. Panggung dipenuhi orang-orang yang melakukan perjalanan, tentu dengan tujuan masing-masing. Beberapa saat kemudian lampu mulai fade out pelan-pelan hingga black out.
Mardika menyalakan lampu emergency, disusul lampu panggung fade in pelan-pelan. Muncul Pratiwul.
( ADA YANG DISONGSONG DALAM  PERJALANAN PUN ADA YANG HARUS DITINGGALKAN. DAN UJUNG SETIAP PERJALANAN IALAH SAAT KEMBALI )
MARDIKA. Lhoh Wul. Kok nganti sak yahene, lunga nyang ngendi kowe mau?
PRATIWUL. Lha ngapa?!
MARDIKA. Kok lha ngapa ki piye ta?
PRATIWUL. Lha kowe takon-takon ki ngapa? Kok kaya kowe ki nggagas.
MARDIKA. Lhoh, lha ya nggagas ngono. Kok ara nggagas ki piye?
PRATIWUL. Lha nyatane. Aku lunga sak yahene ora ana sing nggoleki ngono kok.
MARDIKA. Mau ki ya dha nggoleki. Ning ora ketemu. Kowe ya kepara ndelik sajake. Yo wis, wong ya dha wis kesel sedina dha bongkar-bongkar, terus dha bali. Wong sesuk ki arep dha neruske ngambakake sing sisih lor kae. Kana kae ki lemahe, saya ngalor, saya apik sajake. Mula dha rada semangat ki mau. Wis dha ora sabar ndudahi rosok sisih kana ben ndang isa weruh kaya ngapa lemahe. Mula iki mau terus dha leren ben sesuk tenagane pulih, njur isa dinggo nyambut gawe meneh.
PRATIWUL. Terus aku dha dililakake, dha dilalekake?
MARDIKA. Ya ora, nggenah iki mau ya dha nggoleki kowe ngono kok.
PRATIWUL. Dha nggoleki, ning kowe ora.
MARDIKA. Ya aku barang. Kowe ki piye ta? Karepku “dha”, kuwi ya lik wira, lik karto, bayat, karo aku.
PRATIWUL. Assh, karepmu.
MARDIKA. Ora. Lha kok kowe tekan kene meneh ki, ora sida minggat ta?

PRATIWUL. (mripate mbrabak) Yowis, aku pamit.
MARDIKA. Lho, lho, (ngranggeh tangane Pratiwul) … kosik to. (ngguyu) wong ditakoni kok malah pamit ki piye to?
PRATIWUL. Kowe seneng ta yen aku minggat? (Ora krasa, tangan sijine banjur nyekel tangane Mardika) Ya wis, tak minggat wae.
MARDIKA. Aku mau ki mung takon kok kowe malah nesu lho. (ngguyu)
PRATIWUL. Ra usah nyekel-nyekel tanganku.
MARDIKA. (ngguyu) lha kowe ya nyekel tanganku ngono kok.
PRATIWUL. (gage-gage ngipatake tangane Mardika banjur nyisih sak jangkah) … kowe dewe kuwi, yah mene kok ya rung turu ki ngapa?! Mbok ndang turu kana, leren. Awake dijaga.
MARDIKA. Genah iki mau ngenteni kowe ngono kok.
PRATIWUL. Gombal amoh!
MARDIKA. Kok gombal amoh. Tenan kok. Tak kandani ya. Kowe kuwi wis kaya adiku dewe. Yen kowe lunga ya mesti aku kuwatir.
PRATIWUL. Gombal amoh!!!
MARDIKA. Gombal amoh meneh.
PRATIWUL. Adi, adi, …!
MARDIKA. Lho piye ta? Kandani kok. Kowe eling po ra? Dek aku lagi kepethuk kowe sepisanan. Karo bayat, lik wira, lik karta, isih ana bapakmu, isih ana ibune bayat lan kencot. Aku teka rene karo bapakku. Dek semana aku seneng banget, ngerti ora? Sak wise aku karo bapakku mlaku nglambrang ra nggenah parane, terus ning kene kepethuk  wong-wong ning kene sing banjure dadi sedulurku kabeh. Luwih-luwih senenge atiku kepethuk ibune bayat, kepethuk kowe. Menungsa wedok sing aku suwe ora tau kepethuk sakdurunge, amarga nurut critane bapakku ibuku mati kira-kira rong tahun utawa telung tahun bar nglahirake aku, sak banjure aku ora tau kepethuk menungsa liya kejaba mung bapakku. Terus aku tekan kene, kepethuk kowe kabeh. Kelinga ora kowe?
PRATIWUL. Iya.
MARDIKA. Dek semana kowe isih cilik. Luwih cilik saka aku. Awake dewe, aku, kowe, bayat, lan kencot banjur dadi kanca dolan, merga pancen ora ana kanca liya. Kowe sing cilik dewe, tur ya wedok dewe, kerep tak bedha karo bayat lan kencot nganti nangis. Nganti saiki aku isih sok ngguyu yen kelingan pas kowe arep ninggal ndelik, nanging malah tak tinggal ndelik genti ning mburi gerbong sisih kana kae. Njur kowe nangis mulih, pradul bapakmu. (ngguyu)
PRATIWUL. Njur kowe dioyak bapakku arep dha dikethak gundulmu, bapakmu ngalang-ngalangi, ibune bayat ngalang-ngalangi, njur dha padu. Awake dewe malah keplok-keplok njagoni bapak-ibune dewe-dewe. (ngguyu)
MARDIKA. Lha ya ta. Nyatane, ning jagad rosok kaya ngene, awake dewe, manungsa-manungsa sisa iki, isih isa ngrasake seneng, ngrasakke bungah. Kamangka yen digagas, awake dewe ki paribasan wis ora duwe apa-apa. Sak adoh-adohe sesawangan ya mung kari rosok pating blengkrah, kaya uripe awake dewe. Akeh barang tilas, ning awake dewe ya wis ora ngerti, maune apa gunane. Ya kaya awake dewe iki, arep ngapa ta ana kene ki? Sapa ta awake dewe ki?
PRATIWUL. Lik Wira Lungit, Lik Karta Sembah, sing tuwek dewe ana kene wae ora isa menehi keterangan sing cetha.  Amarga wis kelangan cerita, wis kelangan pengeling-eling bab kaya ngapa ta jaman sakdurunge kahanan donya dadi kaya ngene iki. Nanging, mardika. Tujune biyen kowe karo bapakmu sida tekan kene. Bapakmu kae wong pinter. Ya mung bapakmu kae sing isa cerita menawa donya ki ya ora kaya ngene maune. Lemah sing tak pidak iki biyen ya nate subur. Tembung subur kuwi ya saka bapakmu lehku ngerti. Lemah iki biyen ya nate paring pangan, paring penguripan kanggo kabeh menungsa wujud tetuwuhan lan godong-godongan sing isa dipangan, ora mung jamur lan lumut. Ya mung bapakmu, karo kowe sing isa cerita bab mangsa. Isa niteni kapan panas kang nerak iki bakale dadi rada edum, merga mendhung kang nggawa udan. Uga kowe lan bapakmu sing isa menehi teges aksara-aksara sing kawaca ning rosok-rosok kae. Sing ngajari aku karo bayat bab etung-etung rak ya kowe ta? Kabeh mau banjur menehi pengarep-arep, banjur dha wiwit bongkar-bongkar, resik-resik ben lemah isa digarap meneh, kamanungsan isa diwiwiti meneh.
MARDIKA. Emane, bapakku wis ora isa ngerteni mengko, rikala jaman ngrembaka meneh.
PRATIWUL. Uga bapakku, uga ibune Bayat.
MARDIKA. Mung kari awake dewe. (banjur nyawang Pratiwul) … awake dewe.
Pratiwul keluar, tinggal Mardika yang kemudian membuat semacam grafitti dengan cat semprot di satu bagian panggung yang tegak seperti dinding lalu mengagumi gambar yang ia buat. Dibagian panggung lain muncul Roro Congkek yang bergerak seolah menari seperti memamerkan kecantikan tapi tidak kepada sesiapa. Muncul juga Ajisaka memandangi Roro Congkek kemudian mengucapkan baris dialog berikut. Sementara itu, Mardika seolah menjelma Ayam jantan yang memamerkan kegagahannya.

(saat mandi, perempuan bebas mengagumi diri sendiri)
AJISAKA. Mata pagi pun seakan ragu untuk terbuka, malu melihat terang matahari yang bagai kencana. Seperti juga mata laki-laki lugu yang tiba-tiba bertemu kecantikan perempuan yang tabu. Aku laki-laki pengembara kuatkah aku menahan goda? Aku dengar kata mereka, perempuan di perjalanan ibarat pelabuhan sementara.
(Entah bagaimana perempuan selalu mendapat isyarat saat mata lelaki menatap lekat. Ada yang dicuri darinya. Tentu ia tak terima)
RORO CONGKEK. Ayah lekaslah engkau keluar dari rumah. Dengan mata lancangnya tubuhku telah dijamah.
AJISAKA. Adinda, adinda, maafkan aku tak sengaja. Lekaslah aku kan pergi. Tak perlu kau panggil ayahanda.
KI GRANTENG. Anak muda, beraninya kau ganggu perempuan mandi. Rupanya hanya laki-laki bejat yang tersisa disini.
AJISAKA. Tidak paman, aku hanya kebetulan lewat. Sama sekali aku tak berniat jahat.
DORA. Dan ketahuilah hei orang tua. Tuanku ini orang terhormat. Jangan sembarang mulutmu mengumpat.
KI GRANTENG. Orang terhormat engkau bilang? Demikianlah mengaku orang-orang utusan dari medhang. Sedang mereka mengabdi pada raja biadab. Yang tak lagi pantas disebut orang. Raja mana yang pantas disebut raja jika ia hanya memburu kepuasan nafsu binatang. Raja mana yang pantas disebut raja jika ia sampai hati bahkan sampai memangsa rakyatnya sendiri. Pergi kalian orang-orang biadab. Telah habiskah anak-anak muda dipenjara hingga kalian datang, hendak mengambil paksa perempuan dan orang tua?
DORA. Hei orang tua, bicaramu ngelantur tak teratur. Kuhabisi kau sekarang jika tak ingat umur.
KI GRANTENG. Demi membela kehormatan anak perempuanku Roro Congkek, aku tak takut apa atau siapapun meski aku pantas kau panggil kakek.
AJISAKA. Sudah paman, biarkan aku yang bicara. Tampaknya ada salah paham diantara kita. Paman, mendengar kata-katamu aku jadi bertanya-tanya. Tempat apakah itu yang engkau sebut medhang?
KI GRANTENG. Kerajaan Medhang Kamulan.
AJISAKA. Lalu siapakah raja yang kau sebut dengan suara gentar.
RORO CONGKEK. Raja angkara murka Prabu Dewatacengkar.
AJISAKA. Lalu mengapa ia engkau sebut raja biadab angkara murka?
KI GRANTENG. Sebab ia makan rakyatnya sendiri kecuali perempuan dan orang tua karena tak suka. Ia gemar memakan daging laki-laki muda.
AJISAKA. Apa? Apa yang kau maksud makan itu makan?
RORO CONGKEK. Ya. Telah habis laki-laki muda Medhang kamulan ia mangsa. Kini kabarnya ia makan narapidana dari dalam penjara.
DORA. Pangeran, apa pangeran mempercayai apa yang sedang ia bicarakan. Ada raja makan manusia, tentu sama sekali tak pernah terbayangkan.
AJISAKA. Ya paman. Aku pernah menyaksikan segala bentuk kebiadaban. Punggawa raja makan harta rakyat, berlaku seperti lintah darat, orang saling bunuh sesama saudara sebangsa bahkan seagama, laki-laki memperkosa anak kandungnya, fitnah dan dusta menimpa orang-orang tak berdaya. Tapi manusia makan manusia, sungguh tak bisa dipercaya.
KI GRANTENG. Terserah jika engkau tak percaya hai anak muda. Tapi pasti telah engkau saksikan, bahwa sepanjang jalan di kota tak satupun engkau temui manusia. Karena semua pemuda telah habis menjadi santapan Dewatacengkar. Dan yang beruntung telah pergi sebelum jadi sup atau daging bakar. Perempuan menghindar menyelamatkan anak-anaknya yang juga telah diincar. Sekarang tinggal kami di sini. Bersembunyi. Sedang prajurit kerajaan berkeliaran seperti gagak mencari bangkai orang mati.
DORA. Benar juga pangeran. Sejak kita lewati gapura, negeri yang elok ini seperti negeri mati. Dan mereka adalah orang pertama yang kita temui.
AJISAKA. Ya paman, sepanjang jalan mulutku terbungkam oleh perasaan ngeri dan heran. Kita saksikan tanda-tanda kemakmuran dan sisa-sisa kemasyuran, tapi disaat yang sama tak kita temukan nafas kehidupan yang memeliharanya. Semua terbengkalai sia-sia.
RORO CONGKEK. Dari caramu berpakaian dan ikat kepalamu yang lucu, aku tak tahu dari mana asalmu. Tapi jelas engkau telah tiba ke tempat paling buruk untuk dituju terutama oleh pemuda tampan sepertimu. Benar kata-katamu bahwa kerajaan ini dulu adalah kerajaan yang makmur dan masyur. Tapi kemakmuran dan kemasyuran itu kini telah hancur oleh perilaku tak jujur para punggawanya. Yang hanya demi keselamatan diri mereka sendiri telah dengan setia mengabdi pada raja serakah yang doyan makan manusia dan kemanusiaannya. Ialah prabu Dewata cengkar putra raja agung Watugunung yang karena adil dan bijaksana ia disanjung. Hanya ia kurang beruntung karena memiliki putra seperti Dewata Cengkar yang watak dan perilakunya kasar, suka mengumbar nafsu liar. Mentang-mentang putra raja, ia merasa boleh melakukan apa saja, membunuh, merampas, memperkosa, apa saja yang ia ingin lakukan hingga melampaui batas-batas kewajaran, hingga puncaknya, ia menjelma manusia berperilaku raksasa, ia mulai gemar makan daging manusia yang ia bunuh karena berani menentang keinginannya. Dan prabu Watugunung tak lagi bisa memakluminnya. Ia mengusir Dewata Cengkar dari Jawa Dwipa.
AJISAKA. Tapi kenyataannya kini ia disini, memerintah dengan keji. Kapan dan bagaimana ia kembali dan menguasai?
KI GRANTENG. Bertahun-tahun setelah ia pergi, ia kembali. Tapi ia tak sendiri. Ia membawa pasukan yang bahkan lebih besar dari pasukan ayahnya. Entah bagaimana ia menghimpun pasukan sebesar itu. Tapi itu jelas menunjukkan kekuatannya. Dengan mudah ia mengambil alih kekuasaan semudah ia membalik telapak tangan. Bukan saja karena pasukan prabu Watugunung kalah jumlah, juga karena ia dikhianati prajurit-prajurit berhati lemah. Demi melihat kekalahan yang telah tampak di depan mata, banyak prajurit Medhang yang lari dan meletakkan senjata. Prabu watugunung pun dibunuh dengan kejam. Merahnya darah tak semerah warna dendam.
DORA. Dan tentu ia berpesta dengan daging prajurit yang mati.
KI GRANTENG. Tidak dan itu cukup mengherankan. Lama di pengasingan ternyata telah merubah kebiasaan. Setelah hari-hari banjir darah dan dendam. Berangsur-angsur kehidupan rakyat mulai tenteram. Orang pun mulai ke ladang. Pohon kehidupan mulai ditanam. Dewata Cengkar memerintah seperti layaknya raja bagi rakyatnya. Menjadikan Jawa Dwipa lebih makmur dari sebelumnya. Hingga tibalah saat terkutuk itu.
AJISAKA. Peristiwa apakah yang demikian terkutuk hingga rautmu tiba-tiba sepucat kapuk.
RORO CONGKEK. Aku mendengar cerita awal segala bencana yang kini masih terasa. Yang dimulai oleh kecerobohan tolol juru masak istana. Tanpa sengaja jarinya terpotong dan masuk ke dalam belanga. Didalamnya masakan kegemaran sang Raja yang harus dihidangkan saat itu juga. Dan jari juru masak itu ikut terbawa. Hingga kemangkuk sang raja. Dan bukan murka, Dewata Cengkar tertawa. Ia kembali teringat betapa lezat daging manusia bagi lidahnya. Dan sejak itulah ia meminta bukan hanya jari. Bukan hanya jari. Kini ia menghabiskan seorang utuh dalam sehari.
AJISAKA. Daging manusia laki-laki.
KI GRANTENG. Ya. Daging manusia laki-laki.
AJISAKA. Perempuan?
RORO CONGKEK. Perempuan ia biarkan untuk membuahkan baginya makanan.
AJISAKA. Anak-anak?
RORO CONGKEK. Anak-anak ia biarkan tumbuh lebih besar lagi.
DORA. Orang tua?
RORO CONGKEK. Orang tua ia biarkan menunggu mati.
AJISAKA. Jadi ia pasti menyukaiku? Laki-laki?
KI GRANTENG. Ya. Seperti aku katakan. Ia menyukai daging laki-laki.
AJISAKA. Antarkan aku kepadanya, Paman.
 KI GRANTENG. Anak muda, kami adalah pelarian dari istana. Dulu aku bekerja disana, tapi lalu Congkek beranjak remaja dan Cengkar  menginginkannya. Maka kami putuskan untuk lari. Permintaanmu baru saja, seperti meminta kami menyerahkan diri. Lagi pula itu hanya akan membahayakan dirimu sendiri. Maaf, itu tak bisa kami penuhi.
RORO CONGKEK. Susuri saja jalan ini ini kira-kira dua hari. Istana Dewatacengkar akan mudah kau kenali.
AJISAKA. Baiklah. Mari, Paman.
KI GRANTENG. Anak muda, lebih baik kau urungkan. apa yang engkau cari? Apa?
Seketika panggung dibagian ini black out. Lampu bagian panggung yang lain menyala.
(pengetahuan dan pengalaman tak memberi jawaban, hanya mengurai lebih banyak pertanyaan)
PRATIWUL. Apa?! Apa, Mar?! Babar blas aku ora ngira yen kowe tega. Kencot kuwi adine Bayat. Ya kaya wis dadi kakangku dewe, ya kaya wis dadi adimu dewe. Njur mengko yen liyane dha krungu, da ngerti yen Kencot wis mbok pateni, apa ora geger? Bayat mesti ya ora trima, Lik Wira, Lik Karta mesti ya ora trima. Aku dewe, aku dewe ya ora trima.
MARDIKA. Kosik, Wul. Rungokna disik. Perkara Bayat, Lik Karta, Lik Wira, aku wis siap ngadepi, yen isa aku njlentrehake kedadeane sing aku dewe ora ngira. Yen isih dha ora trima, aku ya wis njagani. Aku ya wani yen pancen kudu padu karo Bayat. Ning saiki kowe, rungokna disik aku tak kanda.
PRATIWUL. Arep kanda apa meneh?! (Banjur kaya kalap, nangis, marani Mardika, ngampleng, nendang, lan sapiturute)
MARDIKA. Wul, … kosik, Wul, mengko disik, … rungokna disik. Wul! (Wis isa ngleremke Pratiwul) Aku mateni kencot ki ya merga kowe.
PRATIWUL. … … … (kalap meneh) Asu! Malah saiki kowe arep nyalahke aku.
MARDIKA. Wul! Pratiwul! Saiki yen kowe arep mateni aku genti ya ora apa-apa. Nyoh, iki gamane Kencot. Ya sing marake deweke Mati. Nyoh, yen kowe arep mbales. Ning aku tak crita disik piye kedadeyane.
PRATIWUL. (nyandak gaman sing di sorohke Mardika, njur ngethungke nyang Mardika, nanging banjur mung isa ngangis)
MARDIKA. Aku dewe ora ngira yen kedadeyane kaya ngana. Bengi dek wingenane, Kencot lagi bali. Kabeh wis dha turu kekeselen. Aku ya wis mapan ning duru isa turu. Aku krungu ana wong teka. Aku ngerti yen kuwi mesti Kencot. Ning tak enteni kok ora ndang mlebu gerbong. Banjur aku metu niliki. Pancen kuwi Kencot. Wonge lagi inguk-inguk ning gerbongmu. Rada sak untara, banjur Kencot mlebu. Rada sak untara, Kencot ora metu-metu. Kepeksa aku kepengin ngerti, ngapa Kencot bengi-bengi mlebu nggerbongmu. Banjur aku niliki, setengahe nginjen. Aku meruhi Kencot lagi nggrayangi awakmu karo ngambus-ngambus kaya asu. Dak kira kowe wis turu, lan pancen banjure aku ngerti yen kowe wis turu. Ning dak pikir kuwi dudu urusanku, mula aku terus bali arep mapan turu meneh. Ning lagi pirang langkah, banjur aku bali meneh. Mbuh ngapa atiku kemropok. Aku kaya ora trima karo Kencot. Banjur aku mlebu, Kencot dak candak, dak seret metu. Kencot nesu, misuh-misuh, banjur ngetokke gamane. Aku nyingkir ngadoh merga aku wegah ribut karo deweke, nanging deke ngetutke aku. Kencot kanda yen deke seneng karo kowe ning ana aku sing ngalang-alangi. Kencot ya kanda yen deweke wis suwe ora seneng ana aku ning kene, merga sak ploke ana aku ning kene wiwit awake dewe isih pada-pada cilik, kowe mung nggatekke aku. Kuwi kandane Kencot. Banjur deke kalap, mlayu marani aku karo nggegem gamane. Bareng wis cedhak, arep nubruk aku, namakake gamane, banjur tak inggati karo rada semu tak jorokke. Nanging tibake deke tiba pas nggon dudukan banyu sing wis di duduk dewe. Mbuh piye, gamane nancep ning dadane, sing marai deke mati. Dadi, Wul. Janjane aku ora mateni Kencot, ning ya isa mbok arani mateni.
PRATIWUL. Saiki gamane ana kene dak cekel, lha Kencot, bathange Kencot saiki ning ngendi?
MARDIKA. Tak pendem sisan ning jugangan kuwi merga pas kuwi aku bingung, aku wedi.
PRATIWUL. Wis rong dina. Kabeh wis ngira yen Kencot lagi minggat mbuh nyang ngendi. Ngapa kok saiki kowe gelem kanda, ngandani aku?
MARDIKA. Sepisan merga aku ora isa suwe-suwe ngendem iki. Sing kepindo, yen dak pikir-pikir, kuwi dudu salahku. Kuwi salahe Kencot dewe sing wani kurang ajar karo kowe. Sing katelu, yen dak pikir-pikir meneh, bakale ya pada wae, bakal ana sing dha padu, sok nganti paten-patenan merga kowe.
PRATIWUL. Karepmu piye? Kok njur aku sing kok arani bakal dadi jalaran dha paten-patenan.
MARDIKA. Wul, kowe ya ngerti ta? Yen Bayat karo Kencot kuwi pada-pada seneng karo kowe. Arepa wong loro kuwi sedulur, ning ana kahanan kaya ngene iki apa ta sedulur kuwi? Rumangsamu kabeh sing ning kene iki dha urip ketok rukun kuwi ngapa? Apa merga paseduluran? Ora. Kabeh mau merga dha padha butuhe. Kabeh padha butuh rewang kanggo nyepak-nyepake samubarang dinggo miwiti kamanungsan. Lan nganti saiki iki sing baku papan, Bumi sing isa paring penguripan. Banyu, lemah, bar kuwi apa? Ya menungsa. Saka akeh-akehe menungsa.
PRATIWUL. Aku durung ngerti, omonganmu bakale tekan ngendi. Yen pancen kabeh dha padha butuhe, yen pancen saakeh-akehe menungsa dibutuhke ngapa ndadak dha paten-patenan. Ngapa kok kamanungsan ora diwiwiti bareng-bareng.
MARDIKA. Wul, kowe aja lugu-lugu ta. Kowe ngerti, bapakmu wis mati, Ibune Bayat lan Kencot ya wis mati. Kencot saiki ya wis mati merga polahe dewe. Kabeh sing ning kene iki bakale mati mbuh piye jalarane. Ora isa kamanungsan diwiwiti mung njagakke wong-wong sing saiki ana kene. Perlu menungsa-menungsa anyar sing mung isa kedadean saka winihe wong lanang karo wong wedok.
PRATIWUL. Ning kene sing wedok mung aku. Njur sapa wong lanange?
MARDIKA. Lha ya kuwi karepku.
PRATIWUL. Karepmu piye?
MARDIKA. Mula aku kanda karo kowe bab Kencot kuwi ana alesan sing kepapate.
PRATIWUL. Alesan sing kepapat?
MARDIKA. Saiki Kencot wis mati. Kena kok arani aku sing mateni. Ning kanggoku deke mati merga polahe dewe. Saiki mung kari Bayat sing bakale dadi pasanganmu nuwuhake winih-winih kamanungsan sing dak kandakake mau.
PRATIWUL. Aku ora sudi karo Bayat. Wong ora isa ngajeni wong wedok babar blas. Rungokna amongane karo aku! Delengen matane yen nyawang aku! Kanggone deke aku iki dudu menungsa. Aku iki mung wedokan sing ora duwe rasa. Aku iki mung barang sing isa dinggo nuruti nepsune thok. Dudu wanita sing kudu dijukuk atine nganggo omongan sing apik lan tindak-tanduk sing nyenengke ati. Ora ngira, jebul adine, Kencot ya padha wae. Nanging wong lanang ning kene ora mung Kencot karo Bayat. Sih ana Lik Karto, Lik Wira, …
MARDIKA. Kowe gelem karo Lik karto?
PRATIWUL. Edan pa?
MARDIKA. Kowe gelem karo Lik Wira?
PRATIWUL. Gendeng pa?
MARDIKA. Mung kari aku.
PRATIWUL. Mung kari kowe.
MARDIKA. Senajan aku wong neneka dudu asli wong kene.
PRATIWUL. Senajan kowe wong neneka, dudu asli wong kene.
MARDIKA. Liyane kuwi, karo bapakku, aku diwarisi kawruh, kawruh bab ndonya sing ora sithik sing durung kabeh dak tularake nyang kowe kabeh. Liyane kuwi meneh, aku ya diwarisi winih wujud wiji-wiji samubarang wit-witan sing bakale tuwuh ngrembaka bareng karo ngrembakane winihe awake dewe mengko. Kuwi alesanku sing kepapat nggonku mblakakake bab Kencot iki mau. Mula bar iki, aku ya arep blaka bab Kencot karo Bayat, Lik Wira, lan Lik karto.
PRATIWUL. Aja mar! Aja! Rak geger iki mengko.
Seketika black out. Disusul teriakan – teriakan tak karuan. Lampu yang menyala dibagian panggung yang lain menunjukkan dari mana asal teriakan – teriakan itu. Ialah dari laki – laki yang muncul dibagian awal pertunjukan sandiwara ini. Bayat muncul, kali ini bertelanjang dada. Membawa kuas dan cat merah menyala yang kemudian dikuaskan disekujur tubuh laki - laki yang terikat tak berdaya itu. Teriakan – teriakan terus dan makin manyayat hingga berhenti ketika sekujur tubuhnya telah genap berwarna merah. Dua orang muncul dan mengenakan semacam pakaian kebesaran pada Bayat. Dan sekarang ia adalah Dewata Cengkar.
PRASANGKA TERBANGUN DARI TUMPUKAN RAHASIA YANG MENGHALANGI MATA UNTUK MEMANDANG KEBENARAN MAKA IA HARUS DIRUBUHKAN MESKI KITA MUNGKIN AKAN TERKUBUR DALAM RUNTUHANNYA.
DEWATACENGKAR. Hahaha … benarkah kata Patih, kau datang untuk mempersembahkan dirimu, anak muda?
AJISAKA. Betul. Aku ingin mempersembahkan diriku padamu, Raja penguasa negeri yang kaya ini, dengan sukarela.
DEWATACENGKAR. Tapi apakah kau betul-betul mengerti apa artinya?
AJISAKA. Aku mengerti bahwa kau akan memakan dagingku. Tapi bukan hanya dagingku. Aku ingin mempersembahkan diriku seutuhnya, jiwa dan raga. Karena itulah aku meminta untuk dihadapkan padamu, wahai Sang Raja.
DEWATACENGKAR. Sekarang kita sudah berhadapan. Sampaikanlah maksudmu sebelum nanti juru masak akan meramu persembahanmu, hahaha…
AJISAKA. Aku persilahkan kau untuk menyantap tubuhku. Tapi itu hanya akan menjadi sebagian dari diriku. Maka ijinkan aku untuk mempersembahkan sebagian yang lain dari diriku.
DEWATACENGKAR. Dan apakah itu?
AJISAKA. Pengetahuan. Pengetahuan yang belum sempat kuajarkan. Aku tak ingin ilmuku musnah bersama ragaku.
DEWATACENGKAR. Hahaha… kau anak muda yang jumawa. Tapi baiklah. Lekas, jadikanlah aku muridmu. Tumpahkan segala pengetahuanmu kepadaku. Hahaha…
AJISAKA. Berikan padaku tiga pertanyaan. Aku akan tuangkan ilmuku dalam jawaban atas tiga pertanyaanmu. Dan jika kau puas dengan jawabanku, tak berlebihan kiranya jika aku meminta sedikit imbalan.
DEWATACENGKAR. Hahaha… aku mulai menyukaimu, anak muda. Imbalan apa yang kau minta?
AJISAKA. Tanah seluas ikat kepalaku.
DEWATACENGKAR. Hahaha… ya, ya. Itu akan cukup untuk menguburkan tulang belulangmu nanti. Baiklah, aku penuhi permintaanmu.
AJISAKA. Segeralah mulai dengan pertanyaan pertama.
DEWATACENGKAR. Hem, baiklah. … (berhenti untuk berpikir). Anak muda, aku adalah seorang raja yang berkuasa. Jelaskanlah padaku, apakah hakikat kekuasaan itu.
AJISAKA. Kekuasaan ialah ungkapan kekuatan adiduniawi yang melingkupi dan memelihara alam semesta. Ia adalah zat tersendiri yang tak tergantung keberadaannya pada sebab-sebab yang fana. Kekuasaan tak dapat berkurang atau bertambah, ia hanya terbagi atau berpindah. Sesuatu atau seseorang yang berkuasa ialah tempat kekuatan itu memusat dan kemudian memancarkan kekuatan itu dan memberi manfaat bagi segala yang bernaung dibawahnya. Kesuburan, kemakmuran, ketenteraman, kesejahteraan, kemasyuran bangsa dan negerinya tanpa gangguan alam maupun manusia yang dapat merongrong kewibawaan kekuasaannya.
DEWATACENGKAR. Hem, tapi menurutku tak ada kekuatan apapun di luar diriku yang memberiku kekuasaan. Aku merebut kekuasaan dengan kesaktianku.
AJISAKA. Kesaktianmu hanyalah akibat dari memusatnya kekuatan yang kusebutkan. Kekuatan itu yang mendekatkan semua yang kau perlukan untuk memperoleh kekuasaan: kesaktian,  kebijaksanaan, nama besar, dukungan rakyat atau apapun itu.
DEWATACENGKAR. Lalu apa yang telah kulakukan sehingga aku memperoleh kekuatan itu?
AJISAKA. Itu pertanyaan kedua.
DEWATACENGKAR. Ya, ya. Itu pertanyaan kedua. Apa yang telah kulakukan sehingga aku memperoleh kekuatan itu?
AJISAKA. Sebelum kujawab pertanyaanmu, ketahuilah. Kekuatan itu tak dapat diperoleh, ia hanya dapat diterima. Kau menerimanya justru karena kau tak melakukan apa-apa. Kau kendalikan kehendak batinmu agar tak terlahir sebagai perbuatan-perbuatan remeh yang hanya menjauhkanmu dari tujuan.
DEWATACENGKAR. Yang satu ini aku mengerti. Belasan tahun aku dalam usiran dan pengasingan. Aku menyingkir dari peradaban dan menyepi. Kuhindari keramaian dan kudatangi tempat paling rendah dan tempat yang paling tinggi. Belasan tahun itu pula aku hidup hanya untuk tetap hidup. Hingga suatu saat aku dapat kembali ke kerajaan ini. … Baiklah, Anak muda. Lalu dimana letak bidang tanah yang kau minta sebagai imbalanmu?
AJISAKA. Tapi kau baru memberiku dua pertanyaan.
DEWATCENGKAR. Hahaha… itu pertanyaanku yang ketiga. Dimana letak tanah seluas ikat kepalamu, yang kau minta sebagai imbalan untuk persembahanmu? Hahaha… Mari tunjukkan padaku hahaha… (keluar mendahului Ajisaka).
AJISAKA. Sayang sekali tak kau tanyakan, bagaimana kekuasaanmu akan berakhir.
Black out. Ketika lampu panggung kembali menyala, tampak Dewata Cengkar yang kini tampil dalam sosok Mardika yang bertelanjang dada seperti semula, behadapan-hadapan dengan Bayat yang kini tampil dalam sosok Ajisaka.
KENYATAAN – KENYATAAN BERULANG DARI ZAMAN KE ZAMAN. SERING KALI MENINGGALKAN PERTANYAAN YANG ITU – ITU SAJA
DEWATACENGKAR. Ajisaka, kini biarkan aku mengurai ikat kepalamu seperti telah dengan jumawa kau mengurai pengetahuanmu didepanku. Pengetahuanmu mungkin seluas Jawadwipa, tapi kau tak akan membutuhkan seluas itu hanya untuk menguburkan tulang-belulangmu, hahaha…
BAYAT. Bajingan kowe mardika! Ora ngelingi biyen kowe mung wong nglambrang. Ora nggenah ngendi sangkanmu, ra nggenah ngendi paranmu. Disanak ana kene, diwenehi nggon, dianggep sedulur, jebul malah saiki kowe arep nyingkirke sedulur-sedulurmu siji mbaka siji, karep ben kowe isa nguwasani. Nguwasani panggonan sing dirintis bareng-bareng, uga nguwasani pratiwul sing paribasan Ibu pertiwi sing bakale nuwuhake winih-winih kamanungsan. Iya pa ra, hei dasar wong srakah?
Ajisaka/Bayat mengurai ikat kepalanya dan Dewata Cengkar/Mardika mengambil ujungnya. Black out. Ketika lampu panggung kembali menyala, kain yang terurai dari kepala Ajisaka/Bayat tampak terurai panjang hingga keluar panggung dan muncul lagi ke panggung dengan Dewata Cengkar/Mardika memegang ujungnya.
AJISAKA MENGURAI IKAT KEPALANYA SELUAS JAWADWIPA / SELEMBAR NYAWA DICABUT PAKSA
DEWATACENGKAR. Apa ini? Apa yang terjadi? Telah ku tapak setiap jejak juga jejak perjalanku sendiri. Melintas jalan dan pekarangan, menerabas sawah dan perkebunan, meretas lembah dan hutan,  tersandung gunung dan perbukitan, tak habis juga ku urai ikat kepala sederhana ini hingga lautan menghadang dibelakangku. Ombaknya yang bergulung-gulung seperti mau menelanku. Ajisaka… jangan!, aku perintahkan kau, jangan kau kibaskan ikat kepalamu, biar dia habis dulu, dan tanah yang ditutupinya menjadi milikmu. Ajisaka, jangan! Aku perintahkan, jangan!
BAYAT. Nganti mati aku ora trima yen Pratiwul dadi duwekmu. Nganti mati aku ora trima yen bumi pertiwi sing dadi pengarep-arepku iki dadi panguwasanmu. Nganti mati aku nutuh nggonmu mateni adiku Kencot. Dasar kowe wong licik! Nyata yen kepinteran ora mesti ndadekake wong dadi becik. Nyatane kepinteranmu mung mbok nggo minteri wong kaya aku sing bodho lan cubluk. Nyata yen kepinteranmu mung mbok nggo ngglembuk bawuk. ( nyawane Bayat wing ngancik tekan mbun-mbunan) Ahkhkh… Lik Wira, kowe sing mbales Lik, Ahkhkh…
Bersamaan, Dewata Cengkar/Mardika seperti terpelanting karena kain yang dipegangnya tampak dikibaskan dan Ajisaka/Bayat roboh ketika ujung kain ikat kepalanya akhirnya tersentak lepas. Sepi.
ADA SAAT KETIKA KEMATIAN ADALAH KENISCAYAAN
Muncul pratiwul menghampiri Mardika dan membimbingnya bangkit. Juga muncul Roro Congkek menghampiri Ajisaka dan membimbingnya bangkit. Dibloknya masing-masing dua pasangan ini berdiri berdampingan. Lampu yang menyinari mereka tampak sebagai cahaya yang agung. Berkah atau apapun yang melambangkannya (misalnya air atau bunga) tercurah dari atas. Cahaya berkurang pelan sekali hingga black out.
DORA. Aku tak bisa membiarkanmu.
KARTO SEMBAH. Aku kudu nyegah kekarepanmu.
WIRA LUNGIT. Ngapa? Kowe dewe ya krungu, sadurunge Bayat mati, deweke nyebut jenengku. Aku sing disambati. Dudu kowe. Tanpa ngelingi kaya ngapa wingenane si Bayat, nanging ujare wong sadurunge mati kuwi prasasat kaya wasiat sing kudu tak tindakake.
SEMBADA. Seandainya kau dengar sendiri bagaimana beliau memerintahkanku untuk mengambil pusaka itu kau tak akan bersikeras mempertahankannya.
DORA. Bagaimana aku bisa mempercayaimu, sedang kau tak membawa bukti apa-apa? Aku tak bisa membiarkanmu mengambil pusaka ini. kau juga mendengar sendiri dulu, bagaimana Tuanku Ajisaka memerintahkanku menjaga pusaka ini hingga beliau sendiri yang datang mengambilnya kembali.
KARTO SEMBAH. Nanging coba ta pikiren. Apa ora cukup bocah loro kae dadi korban. Saiki mung kari awake dewe. Tak kira luwih apik yen saiki awake dewe mung kari mengestoni Mardika karo Pratiwul. Mbok menawa yen pancen iki wis pancen takdire, kamanungsan diwiwiti meneh saka winihe bocah loro kuwi. Ngelingi bab wasiat, nalika Bapakne Pratiwul mati aku sing dititipi, dadi Pratiwul lan penguripane kuwi ya dadi wasiat sing kudu tak jaga.
SEMBADA. Aku datang untuk melaksanakan perintah Tuanku Ajisaka untuk mengambil pusaka itu, dan aku tak bisa membiarkan siapapun menghalangiku termasuk kau sendiri.
WIRA LUNGIT. Nanging aku kudu nindakake wasiate Bayat. Kejaba kuwi, kowe durung ngerti tak kira Kencot kuwi anakku. Aku tau andum tresna karo Ibune Bayat nalika bayat isih cilik. Dadi aku ya kudu mbales patine Kencot.
DORA. Bukan engkau saja abdi yang setia. Akupun tak akan membiarkan siapapun mengambil pusaka ini meski aku harus mati.
KARTO SEMBAH. yen aku mbelani Mardika, kuwi merga aku kudu mbelani Pratiwul. Ning sik ta, apa mesti, yen Kencot kuwi anakmu? Aku ya wis tau je karo ibune Bayat. Bola-bali, …
WIRA LUNGIT. Ooo … bajingan.
 
 MARDIKA TERLAMBAT KETIKA AKAN MENGHENTIKAN PERKELAHIAN WIRA DAN KARTA. IA DATANG TEPAT DISAAT KEDUANYA SALING MENGHUNJAMKAN SENJATA MILIK KENCOT.

AJISAKA YANG AKHIRNYA MENYUSUL DORA KE PULAU MAJETHI KARENA MENYADARI KEKELIRUANNYA MEMBERI PERINTAH KEPADA DORA, TERLAMBAT TIBA DI PULAU MAJETHI. IA MENEMUKAN KEDUA ABDINYA TELAH MATI DENGAN PUSAKA MILIKNYA. IA MENGGAMBARKAN SITUASI YANG DILIHATNYA DENGAN PUISI, HA NA CA RA KA, DA TA SA WA LA, PA DHA JA YA NYA, MA GA BA THA NGA.

AYAM JANTAN YANG TELAH MEMINUM AIR SENI AJISAKA PADA SAAT PERTEMUAN PERTAMANYA DENGAN RORO CONGKEK MENURUNKAN NAGA YANG MENGAKU SEBAGAI ANAK AJISAKA.

BUBAR

Maret – September 2013
Ditulis untuk pementasan Sindikat Sandiwara
WIRAWAN

Tidak ada komentar:

Posting Komentar